4 September 2018 - van Lelystad naar IJmuiden aan Zee

4 september 2018 - Lelystad, Nederland

Goedemorgen allemaal,

​Afgelopen dinsdag, 2 september 2018  konden we dan eindelijk beginnen aan onze eerste lange tour met de boot Roben II. Alfonso en Arcos reizen natuurlijk met ons mee en lieve Pedro en Pauline zorgen voor huis en paarden samen met Herma en Melissa. Heerlijk, we laten alles met een super gerust hart achter op deze manier.

​Het idee voor deze lange trip is ontstaan tijdens de super stressvolle maanden van het afgelopen jaar, waarin we naar 30 jaar besloten afscheid te nemen van het door ons met liefde opgebouwde bedrijf Ariane ICT. Een moeilijke beslissing waar we lang over hebben gedaan om uiteindelijk ons bedrijf afgelopen Februari te koop aan te bieden in de markt. Al super snel diende zich de ideale kandidaat aan die ons bedrijf met de zelfde naam in het zelfde pand met het zelfde team wilde voortzetten en voor de toekomst wilde laten groeien. Op 7 augustus was het dan zo ver en was de overdracht bij de notaris. Daarna volgde rommelige tijden van overdracht, wel werken dan weer niet dan weer paar dagen wel en uiteindelijk onverwacht was de laatste werkdag op 1 september in plaats van de geplande 30 september.

​Tijdens dit hele proces hebben we samen veel over de toekomst gesproken, wat willen we gaan doen en wat vooral niet en je maakt van allerlei plannen om vervolgens weer niets te willen veranderen en maar eens te kijken wat de toekomst brengt. Zoals jullie ons kennen gaan we immers nogal graag op avontuur en uiteindelijk besloten we dat de beste manier voor ons was om een maand met de boot op avontuur te gaan naar Frankrijk, nu de maand september over het algemeen nog net een mooie maand kan zijn en de boot in Oktober al weer uit het water gaat. Een mooie reset button voor onze geest om bij terug komst thuis aan ons nieuwe leven te gaan wennen zonder Ariane ICT.

​Zo vertrokken wij dan bepakt en bezakt naar Lelystad afgelopen dinsdag met globale reisplannen in ons hoofd, maar ook met de wetenschap dat het weer natuurlijk behoorlijk roet in het eten kan strooien. Ons vaarplan gaat in ieder geval zuidelijk richting Normandië is de theorie.

​Het is vandaag erg benauwd en de luchtvochtigheid is extreem hoog en bij aankomst bij de boot is het zicht vrijwel nihil. We maken ons een beetje zorgen, want met slecht zicht het Markermeer op hebben we nog niet eerder gedaan. Zien we alle vrachtschepen bijvoorbeeld wel op tijd aankomen?

​We vertrekken rond een uur of 14U 's middags en gaan vanaf het IJsselmeer door de Houtrib sluis naar het Markermeer. Het is erg heiig maar toch zien we meer dan we dachten en maken een rustige overtocht richting Amsterdam alwaar we door de Oranje sluis het IJ op. Lekker glad op het binnen water dus Alfonso - die het meeste last heeft van vaar stress - ondergaat het met enig gehijg maar is gelukkig niet te hysterisch. Om hem de eerste moeilijke dagen door te helpen hebben we hem een tabletje gegeven wat zorgvuldig is besproken met de dierenarts. Daarnaast druppel ik hem wat Bach Bloesem (homeopathisch).

​We varen de stad Amsterdam voorbij en op het IJ bij het centraal station is het een komen en gaan van veerponten en vrachtverkeer. Ook heb je er soms te maken met gigantische cruise schepen, opletten geblazen dus. Helaas geen zwaaiende schoonzus vanaf haar kantoor deze keer, we waren te laat ... :)

​We kabbelen heerlijk boven op de flybridge met de honden het Noordzee kanaal af en komen na een uurtje of 6 varen (met gemiddeld 6kts per uur) aan bij de Zeesluis IJmuiden en na deze gepasseerd te hebben leggen we aan in de haven van IJmuiden aan zee.

​Lekker met de honden de duinen in om daarna in de avond heerlijk te genieten van het Sushi restaurant wat pal tegenover onze boot ligt. :) Hondjes braaf in de boot achter gelaten en na onze terug komst gaan we voor de laatste avond plas nog even de duinen in (de honden dan hahahaha) en kruipen we moe maar voldaan ons nest in.