dag 6 - Vlissingen over zee naar Rotterdam

9 september 2018 - Roosendaal, Nederland

Gisteren na de avondwandeling door Vlissingen (verschrikkelijke boulevard trouwens... geen strand maar asfalt en geen gezellige terrasjes of restaurantjes langs het water op 1 na en die zit dan ook bom vol, wel een aardige binnenstad) checken we nog even bij elkaar of we er nog het zelfde over denken nu de stress van de binnenvaart van de haven is weg geebt. Ja we staan er samen nog 100% achter om weer richting Lelystad te varen en met de slechte weersvoorspellingen voor de komende weken besluiten we zelfs ons plan B op te pakken, een paar weken naar ons geliefde Cote 'd Azur. We boeken het huisje wat we op het oog hadden vlak bij het hondenstrand van Bormes Les Mimosas voor 3 weken. Nu kunnen we de komende week nog lekkerr varen in Nederland op ons gemak en hebben we het beste of both worlds, paar weken met de boot en paar weken naar Frankrijk.

​Deze ochtend is er windkracht 3 in Vlissingen de zee is mooi glad. Het is eb en we zijn echt wel enkele meters omlaag gezakt. We willen vroeg weg want straks steekt de wind misschien weer op en hebben we weer hoge golven. Gelukkig is Willy zo slim om er aan te denken dat er misschien wel een drempel in de uitvaart zit en het water nu te laag is... en ja... inderdaad dat is zo en de havenmeester adviseert ons even te wachten tot de vloed die net begonnen is wat meer ruimte geeft.

​Om half 10 varen we weer door die irritante smalle doorgang (wie verzint zo iets?) met de gekke stromingen raken we toch weer bijna net de kant her en der maar chapeau voor Willy die de boot er zonder botsen door heen gevaren krijgt.... pfff.....

​De zee is erg rustig, nauwelijks golfslag, GELUKKIG! Maar als we een keer de hoek om gaan naar Hoek van Holland begint het weer steeds onrustiger te worden! De wind trekt aan naar kracht 3 en we krijgen behoorlijke stuiters te verwerken. Wij begrijpen dan wat het is maar vertel het maar eens aan een hond. Arcos die gaat er gewoon bij liggen slapen maar Alfonso hijgt zich een ongeluk, zn tong wordt er bijna blauw van! We moeten door en wat zijn we blij dat we zo'n dijk van een schip hebben gekocht die geweldig in de golven ligt en waarmee we snelheid kunnen maken. met 20 kts gaan we op naar Hoek van Holland maar daar in de buurt komend trekt de wind aan naar kracht 5 en gaan we soms meters om hoog en om laag dan weer zo ver naar links dat je denkt dat het schip om zal slaan etc. Arme arme hondjes....

​Bij Hoek van Holland gaan we de Nieuwe waterweg in met heel druk vrachtverkeer die bij Rotterdam over gaat in de Nieuwe Maas. Dat laatste klinkt als een heel vriendelijk riviertje maar niks is minder waar. de Beneden rivieren hebben een open verbinding met zee en zijn dus getijde rivieren. Er is een aaneenschakeling van verkeersdiensten en regelmatig moeten van frequentie wisselen. Ogen en oren open houden is zeker gewenst op dit drukke kanaal en verschillende gigantische schepen passeren ons voor we bij Rotterdam aankomen.Op de radio horen we dat er een stremming is bij de Erasmusbrug, de reden wordt niet vermeld maar die zal tot 14.15 uur duren.

​We komen rond 13.30 uur aan bij de Erasmusbrug en het is er een drukte van jewelste van allerlei schepen die voor de Erasmusbrug moeten wachten. De borrelboot galmt iets van Andre Hazes over het water en het is een drukke gezellige boel. Na een poosje rondjes draaien in het drukken en kolkende water zien we eindelijk waarom de brug gesperd is. Niet de Rotterdamse Haven dagen zijn de oorzaak maar het vertrek van een knots van een cruise schip vanaf de  terminal bij de Erasmus brug is hier de oorzaak van!

​Schitterend hoe hij blazend op zijn hoorn de haven verlaat een werkelijk schitterende ervaring. Ook het doorvaren van de stad Rotterdam is een mooie belevenis en het al die vrachtschepen op de Westerschelde, Hoek van Holland en op het kanaal zijn we weer een hele ervaring rijker.

​We varen de Lek op, een mooi breed vaarwater en hoe verder we bij de stad weg komen hoe rustiger het water gelukkig en zo varen we richting Utrecht. Na 6 uur varen vinden we het lang genoeg geweest en pakken we de eerste haven die we tegen komen in het kleine dorpje Sfeerkerk.

​Een zwaar ongezellig dorpje maar vooruit we liggen lekker rustig en kunnen weer even bij komen van deze lange en drukke vaardag. Er is een prachtig restaurant bij de haven met de naam Limonade maar zo verschrikkelijk duur.... geen zin in... dus we maken weer een lekker maaltje aan boord en duiken op tijd ons bed in, morgen is er weer een dag.....

1. Alexandra Leijsen:
    10 september 2018
    Misschien kunnen jullie een hondenhangmat of hondenhangharnas bedenken, aan een zware veer. Dat zou ze een smooth-ride moeten geven. Misschien moet je daar dan nog wat lood innaaien, want ergens herinner ik me de wet van de traagheid en dat meer massa dan beter werkt. Met die slanke honden vast wel nodig. Stel dat het giga werkt, heb je hupsa weer een nieuw bedrijf, want daar moeten dan natuurlijk wel alle honden wereldwijd van kunnen genieten.
    Ondertussen in Volendam, waar iedereen met een kater rondloopt, want ze hebben net de jaarlijkse kermis achter de rug, ha, ha.