6 September 2018 - Hellevoetsluis naar Veere

6 september 2018 - Lelystad, Nederland

We starten lekker rustig op vandaag, ik slaap de eerste nachten altijd erg slecht op de boot. Vaak nog te druk in mijn hoofd met thuis dingen, niks vergeten etc. Maar vannacht bijna de hele nacht door kunnen slapen. De honden ook, die zijn best moe 's avonds van alle indrukken. om 8U komen me meestal wakker maken zo ook deze ochtend. Ik heb er zin in, een lekkere lange wandeling en we gaan mooi op pad richting het stadspark direct voor onze boot. Handig zo dicht bij en de honden weten zelf al op de steiger te springen en het steile houten trapje op en af te lopen om op de kade te komen. ze worden er steeds handiger in :) Wat ik denk dat een stadspark is blijkt in het geheel niet het geval. De mooie verharde smalle wandel paden voeren mij door een park met bunkers uit de oorlog. Alles prachtig aangelegd voor wandelaars en de bunkers nog helemaal in takt. We trekken er samen mooi een uurtje op uit en de honden hebben er zin in!

​Na een uitgebreid ontbijt met vers gebakken broodjes uit de Omnia pan vertrekken we pas om 12U uit de haven. Er zou een onweers complex over ons heen trekken maar dat bleef bij een paar spettertjes. Het grote brede vaarwater van de Haringvliet voert ons in  oostelijke richting waarna we via de Volkerak sluis naar het Volkerak varen. Een grote sluis, best indrukwekkend met heel druk vracht verkeer. Enorme containerboten en vrachtboten die hoge snelheden door de vaargeul schieten en we moeten dus flink oppassen! Gelukkig gaan de sport boten in een kleinere sluis, maar toch proppen ze nog net voor ons een vrachtschip er bij in. Altijd lastig als je daar achterligt want dat geeft gigantische stromingen als ze de motoren aan hebben. Nog op het laatste moment schiet een zeilschip de sluis in en gooit hem bij ons langs zij. Een grappig stel van de watersport vereniging Bresken.

​Tijdens onze vaar voorbereiding (ja we trappen er geen tweede keer in) lazen we dat de Krammersluis gesloten was tot nader bericht. Als Willy de sluiswachter van de Volkerrak sluis op kanaal 18 vraagt of dit ook nog zo is wordt dit helaas bevestigd en moeten we een kleine omweg varen door het Schelde-Rijnkanaal. Een druk bevaren kanaal door vrachtschepen en voor ons gaat dan ook een knots van een containerschip het kanaal in. Het kanaal is totaal 38 kilometer lang en voert de vrachtschepen naar Antwerpen. Gek genoeg wordt op dit kanaal Alfonso ontzettend onrustig, hij loopt de hele tijd heen en weer en kan zijn draai niet vinden. Pas als Willy hem even op schoot neemt op het bankje achter het stuur en hij even naar buiten kan kijken, kalmeert hij weer. Even een opvlieging van zijn claustrofobie denk ik ....

​Als wij het kanaal verlaten richting de Oosterschelde moeten we wederom door een sluis. De Bergsediepsluis die op afstand wordt bediend door een centrale post. We moeten best lang wachten voor de sluis voor ons open gaat en dan zien we dat de sluis nog maar fractioneel breder is dan onze boot. Oeps ff spannend dus want voor het eerst deze dag is Willy de boot ook van binnenuit aan het besturen omdat we ivm voorspelde regen de flybridge ingepakt hebben met het afdekzeil. Ook de tent zit erachter op om het achterdek droog te houden wat betekend dat ik me telkens tussen de ritsen door moet wurmen om op het gangboord te komen voor de stootwillen. Eerst op mijn buik onder het afdekzeil op de flybridge om de yachtcontrol aan te kunnen zetten en de motor bediening te transferen, een heel gekruip voor mij vandaag dus....

​De sluis is traag, het verval nihil en zo'n ritje incl. wachten voor de sluis, vertraagd onze toch wel met een klein uurtje. Het is al best laat als we de Oosterschelde opvaren en het blijkt daar opeens onstuimig te waaien en er is behoorlijk veel golfslag. Gas erop.... dat lost wat op en de hondjes blijven er lekker op slapen. Zelfs Alfonso is helemaal munt en inmiddels wordt het ook al best behoorlijk schemerig...

​Als we het Veerse kanaal indraaien naar Middelburg wat onze eind bestemming voor vandaag zou zijn, besluiten we adhoc bij de aanblik van Veere om daar de jachthaven in te schieten voor de overnachting. Voor het bereiken van Middelburg volgen nog vele bruggen en ook nog een schutsluis waarvan we maar niet kunnen vinden of deze nog bediend wordt zo laat op de avond en om maar niet in de problemen te komen leggen we om 20.15 uur en dus na 8 uur varen aan in de prachtige haven van het even schitterende plaatsje Veere.

​Morgen vervolgen we onze tocht naar Middelburg, een klein stukje varen, ook wel fijn zeker ook voor de hondjes waar we zullen overnachten. Voor zaterdag wordt windkracht 2 voorspelt wat perfect zou zijn om vanuit daar de zee op te gaan naar België waar we mikken op de plaats Nieuwpoort.