Maastricht - Luik

28 juli 2017 - Liège, België

Een dagje naar Luik in België

Als er iets mis gaat gaat vaak alles mis

Nou ja ik moet overdrijven want we genieten met volle teugen en hebben heel Maastricht al door gefietst met onze vouw fietsen. De ouders van Willy komen beiden van oorsprong uit Maastricht alwaar dus ook opa s (een heb ik er nog leren kennen gelukkig en vaak met Willy mogen logeren) en oma s. Genoeg herinneringen op te halen en we zijn nog even naar het huis van opa gefietst. Natuurlijk hebben we uitgebreid alle terrassen van Maastricht aan het Vrijthof verkend de laatste dagen en heerlijk Bourgondisch geleefd zoals dat hoort in zo n stad!

We waren echter in afwachting van het pakketje met Willy's nieuwe gsm dat bij een pick-up pint zou worden afgeleverd gisteren en daar doelde ik op bij de aanhef!!! Je geloofd het bijna niet maar van de 100% pakketjes raakt er slechts 1% kwijt zegt DHL en laat dat nu toevallig die van Willy zijn

We besluiten dan ook niet langer te wachten en pakken het plan op om via het prins Albert kanaal via de sluizen bij Eijsden naar de grote plaats Luik te varen. Na een uurtje arriveren we bij de sluizen die ons maar liefst 15 meter!!!! Om hoog zullen brengen. We roepen de sluis op maar de response van de half Belgisch en volgens mij ook Frans is niet te verstaan. Ook bij een tweede aanvraag verstaan we er geen bal van maar dichterbij komend zien we nog twee plezier jachten liggen wachten bij de midden sluis. Achteraf hoorden wij dat die al 1,5 uur daar lagen te wachten! Schijnbaar is onze komst voldoende want direct gaan de sluisdeuren open en mogen we binnen varen. Nu hebben we ooit met de sloep al eens de ervaring opgedaan dat  je niet vooraan in de sluis moet gaan liggen omdat het daar gigantisch kolkt in het water. De twee andere jachten leggen een beetje achteraan vast aan bakboord zijde en wij in ons eentje achteraan aan stuurboord zijde. De deuren van de sluis blijven open en we zien heel in de verte nog een nachtje aankomen. De sluiswachter wacht inderdaad tot deze ook binnen komen varen en ze proberen met zn tweeën hun boot achter ons vast te leggen.

My god wat een gepruts het lukt ze maar niet om de boot in de sluis vast te leggen. Het echtpaar haalt alles uit de kast maar de vrouw lijkt ons nog nooit een boot vast gelegd te hebben en de man nog nooit een boot bestuurd te hebben. Het is lastig te omschrijven daar hadden jullie live bij moeten zijn om mee te maken, wat een drama. De sluis wachter schreeuwt er wat af dat alle jachten in de sluis naar voren moeten of zo maar iedereen die er al lag en zijn boot stabiel had liggen ( en dat is echt niet altijd eenvoudig) denkt bekijk het maar. Uiteindelijk komt het zover dat de sluiswachter uit zijn hut komt en vanaf boven naar beneden gaat lopen schreeuwen naar die arme mensen die hun boot al niet vast kunnen krijgen dat ze voor ons moeten gaan aanleggen. Om de boel maar niet te laten escaleren( de vrouw op de wiebel boot  was al bijna een paar keer over boord gevallen) besluiten Willy en ik naar voren te gaan. We starten de motoren, maken de lijnen lis en leggen onze boot een paar meter naar voren tot de volgende bolder. Het echtpaar achter ons raakt echter totaal de controle over hun boot kwijt door de draaiingen in het water die onze motoren veroorzaken en ze schieten zo opeens naar de overkant alwaar ze in een gat terecht komen tussen boot 1 en 2 alwaar ze totaal geen mogelijkheid krijgen of vinden om hun boot vast te leggen als de sluiswachter de deur al Drechtsteden heeft gedaan en het schutten gewoon is begonnen waarmee ook weer veel gekolk in het water ontstaat.

De andere boten proberen te helpen door lijnen naar ze toe te werpen en uiteindelijk ligt de boot vast aan de twee andere boten. Wij liggen vanaf stuurboord ijde alles rustig te bekijken :-)

Opeens valt de vrouw van boot 1 achterover en schiet haar de achterlijn uit de ja d waardoor hun boot met de achter kant weg drijft en richting ons komt. Gelukkig!!! Heeft de man een hekschroef waardoor hij steeds kan corrigeren en voor,komt dat zij. Stalen boot onze polyester boot ramt. Het is een geschreeuw en gedoe in zo n sluis op zo n moment echt bizar.

We zijn 15 meter omhoog gekomen (zie filmpje) als de sluiswachter alle boten omroept de papieren te komen laten zien. Het duurt en het duurt en ik blijf oo de boot wachten. Opeens schiet bij een vd drie boten achter onsde boeg lijn los en komt de boot los te hangen en schiet naar het midden ... denk je dat je alles hebt gehad... maar gelukkig komt we snel hulp van de wal en arriveert iedereen weer netjes bij de boot en mogen we verder varen heh heh .... van een op de kant toekijkende opa met klein zoon krijgen we een vet compliment dat ze dachten dat wij heel ervaring hadden omdat we alles zo goed onder controle hadden en zo rustig waren :-) cool we maken vorderingen zo te horen :-)

We komen een uur later aan in Luik nare zeer oninteressante vaart door het kanaal langs mega fabrieken en troosteloze aanblikken. De haven is klein en met rood en wit lint en een bord met onze naam erop mogen we mooi aan de kade aanleggen midden in de stad in onze gereserveerde ligplaats. Super goed verzorgd!

Deze  middag verkennen we Luik en na flink wat wandelen komen we tot de conclusie dat wij persoonlijk dit een vieze, hectische, lawaaierige stad vinden en besluiten direct dat we morgen weer koers zetten naar Maastricht om te kijken of het pakketje alsnog aankomst en zo niet zondag weer door te varen de Maas op, opzoek naar nieuwe vaar avonturen op nieuwe plekken in Nederland.