Dag 3 Guernsey en Dieppe

20 juni 2017 - Ijmuiden, Nederland

Maandag!!!
Jeeuuhhjj het werd een geweldige vaar dag, 8.15 uur vertrokken uit Roscoff en rond het middag uur kwamen we na 5 uur varen aan op het prachtige eiland Guernsey. Wat schitterend om zo de haven binnen te mogen lopen met op de achtergrond zelf een giga cruise schip. We hebben vast kunnen stellen dat een van de accu's overleden is vandaar de motor problemen gisteren. Met de accu van de tweede motor lukt het tot nu toe nog steeds te starten maar op Guernsy hadden we gehoopt nieuwe te kunnen kopen maar helaas die pasten niet. Op 1 accu de overtocht gemaakt van 6 uur varen naar Dieppe een lange saaie rit waar we iren lang alleen maar water zagen. Een af en toe voorbij vliegende groep meeuwen was een leuke afleiding alsmede een gedownloade netflix horror movie
Het dagen lange varen en schommelen begint wel zijn tol te eisen en Willy valt in slaap naast me op de bank en ik besluit de schipper even gezelschap te bieden en ga naast hem zitten op de schippers bank. Als we wat aan t kletsen zijn zie ik hem uit mijn ooghoeken ook knikke bollen. Alhoewel ik zelf helemaal nog niet achter het stuur heb gezeten of heb gestuurd überhaupt stel ik toch voor om zijn plek even over te nemen. Ik heb natuurlijk wel wat ervaring opgedaan met varen in het algemeen en qua instrumenten met de boot in Griekenland gelukkig. Verder is het immer grade aus en goed opletten om niet over visneten te varen die tot mijn verwondering overigens her en der midden oo zee liggen met slechts een gekleurde boei er aan als markering. Op zo n grote water massa gemakkelijk over het hoofd te zien!
Daar zit ik dan opeens in mn eentje achter het stuur en pardoes valt ook de schipper als een blok in slaap. Zoveel vertrouwen in mij of zo over vermoeid ik laat het maar in het midden
Eindelijk land in zicht en aan de horizon doemen de prachtige krijtrotsen van Normandie op. Willy en Damian zijn ondertussen na een uurtje of twee ook weer wakker en na twee uur langs de krijt rotsen te heben gevaren lopen we de werkelijk schitterende haven in van Dieppe (zie ook de videos).
We krijgen een prachtige grote ligplaats voor aan de haven achten een prachtig historisch schip. Ik roep voor de grap dat we blijkbaar al in Lelystad zijn en we al bij de Batavia mogen aanmeren
Gisteren hebben we besloten zo ver mogelijk te komen, dus veranderde het plan van Cherbourgh naar Dieppe. Vanaf Dieppe kunnen we namelijk in theorie dinsdag de overtocht in een keer maken naar Amsterdam. We krijgen allemaal een beetje haast om naar huis te gaan je kunt je niet voorstellen hoe vermoeiend het varen is met gemiddeld 8 tot 10 uur per dag met al het geschommel en turen over de zee. Damian (de schipper) wil eigenlijk ook graag naar huis want hij heeft een beetje heimwee!! Een schipper met heimwee???? Ja in dit geval wel begrijpelijk want hij is nog maar net papa geworden en zijn vriendin bestookt hem de hele dag met foto s van zijn zoon Charly dus kan me voorstellen dat hij inmiddels ook naar huis verlangd.
In Amsterdam zal hij dan vanavond op de sneltrein stappen naar huis en Willy en ik blijven samen achter op de boot in Amsterdam waar we zullen overnachten. Woensdag zullen we dan met zn tweeën het IJsselmeer oversteken en verwachten begin van de middag in Flevo Marina aan te komen.
We plannen dan een nachtje in Lelystad te blijven om de boot schoon te maken en zullen donderdag of vrijdag de vaste grond onder ons weer opzoeken in Markelo maarrrrrr eerst Amsterdam zien te halen vandaag! 7.52 uur en we varen alweer !!

1. Erwin:
    20 juni 2017
    Sterkte vandaag!
  2. Duke:
    21 juni 2017
    Wow! What and adventure!
    Now Ellis, you are the 'skipper of the day'! Congratulations!
    Let's hope you can get your battery. Can you get the fan fixed too?
    It must feel great to walk on solid ground after such a long trip!
    I love your 'deck restaurant' . That must be the best of all! :)
  3. Ellis:
    22 juni 2017
    Thx Duke!!! Hope you will soon be able to join us on a trip!!